W marcu tego roku Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków ogłosił konkurs plastyczny pt. „Zabytki na ulice!”, który organizowany był przy współpracy z firmą AMS S.A. (więcej informacji o Konkursie tutaj). W ciągu zaledwie kilku tygodni na serwery NIKZ spłynęło ponad 200 prac.
Każda z nich w unikalny sposób zinterpretowała temat lokalnych zabytków, wokół których toczy się codzienne życie. Okazją do organizacji konkursu jest Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków, który świętujemy 18 kwietnia. Chcemy uczcić ten dzień poprzez prezentację wybranych przez Jury prac, które pokazują zabytki przez pryzmat wrażliwości młodych artystów, nierzadko niezwiązanych z żadnym dużym miastem czy ośrodkiem artystycznym.
Zgłoszone do Konkursu plakaty ukazują przede wszystkim, że, kiedy myślimy o naszych zabytkach, przed oczami stają nam nie tylko zamki i pałace widywane na fotografiach czy w filmach (nierzadko oddalone o dziesiątki, setki kilometrów), ale także kamienice, gdzie mieszkają nasi sąsiedzi, parki, do których chodzimy na randki, i mosty, które mijamy codziennie w drodze do pracy czy szkoły.
Jury w składzie Michał Laszczkowski (Dyrektor NIKZ); Maciej Graczyński (Wiceprezes Zarządu firmy AMS); Bożena Pysiewicz (Kuratorka Muzeum Plakatu w Wilanowie, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie); Patryk Mogilnicki (ilustrator i rysownik); Anna Wieluńska (typografka, kierowniczka pracowni projektowania krojów pisma na warszawskiej ASP) oraz Anna Nowokuńska-Maksymiuk (architektka, projektantka systemów informacji wizualnej, członkini zarządu STGU) przyznało następujące nagrody:
- I miejsce: Pan Adam Skrzypiec
Plakat wyważony, świadomy, bezbłędny i adekwatny. Doceniamy powściągliwość, warsztat fotograficzny oraz subtelność i dojrzałość typografii towarzyszącej. Zastosowany tytuł spina klamrą świat przedstawiony z tematyką konkursu.
- II miejsce: Pani Teodora Czajka
Doceniamy ilustracyjną interpretację tematu, sprytne skojarzenie przy jednoczesnej lekkiej żartobliwej formie wyrazu, która mocno przynależy do medium plakatu. Typograficznie konsekwentny. Plakat jest dobrą odpowiedzią na zadaną w konkursie kwestię przybliżania i odciążania idei zabytków.
- III miejsce (ex aequo): Pani Magdalena Marchwicka
Ukłon w stronę czystości kompozycji i pochwała ilustracji jako języka wypowiedzi – skrótowej, a jednocześnie tak pojemnej. Doceniamy pozytywne emocje i charakter zawarte w postaci oraz umiejętne poruszanie się po stylistycznej konwencji.
- III miejsce (ex aequo): Pani Ola Sowińska
Plakat wciąga i w dodatku informuje – przybliża zabytki mniej znane. Czyni to w konwencji dobrze dobranej do charakterystyki samych dzieł sztuki, które przedstawia. Graficznie są to formy angażujące, lekkie i wyrafinowane zarazem. Kompozycyjnie dość intensywny, jednocześnie zachęca do rozwikłania zagadki tak typograficznej, jak i symbolicznej.
Dodatkowo, Jury przyznało dwa wyróżnienia dla:
- Pani Natalii Bugaj,
- Pana Jana Jerzmańskiego.
Pracę, która zajęła I miejsce będzie można zobaczyć na nośnikach reklamowych AMS w sześciu największych miastach w Polsce.
Wszystkim Laureatom oraz Wyróżnionym serdecznie gratulujemy i dziękujemy każdemu, kto wziął udział w naszym konkursie.
Zachęcamy do obejrzenia zwycięskich oraz wyróżnionych prac w naszej galerii.
Organizatorem Konkursu był Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków.
Głównymi Partnerami Konkursu była firma AMS S.A., Muzeum Plakatu w Wilanowie oraz Muzeum Karykatury w Warszawie.
Patroni wydarzenia: Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, magazyn i portal „Spotkania z Zabytkami” oraz Galeria „Turnus na Wolskiej”.