Z radością informujemy o publikacji najnowszego raportu Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków, autorstwa Iwony Skowron, będącego cennym źródłem wiedzy o edukacji artystycznej w Polsce. Raport pt. „Stan szkolnictwa plastycznego w zakresie kształcenia w specjalizacjach konserwatorskich i pokrewnych” ma na celu zdiagnozowanie stanu edukacji artystycznej, szczególnie w obszarze specjalizacji konserwatorskich i pokrewnych, których szczegółowy i praktyczny program nauczania może być podstawą do pracy w zawodzie konserwatora lub w zawodach wspierających konserwację.
Zawiera on informacje zebrane z ankiet przeprowadzonych w szkołach oraz dane z archiwów Centrum Edukacji Artystycznej. Analiza statystyczna, przetworzenie danych i wyciągnięte wnioski mogą przyczynić się do stworzenia programu rozwoju zawodowego kształcenia artystycznego, które wspiera konserwację i odnowę zabytków w Polsce, poprzez podniesienie jakości prac i zwiększenie liczby wykwalifikowanych fachowców.
Co znajduje się w raporcie?
- dogłębną analizę stanu szkolnictwa plastycznego od 2018 do 2023 roku,
- szczegółowe opisy programów nauczania w specjalizacjach konserwatorskich i okołokonserwatorskich,
- statystyczne zestawienia liczby szkół, uczniów i nauczycieli z podziałem na regiony,
- informacje o kwalifikacjach nauczycieli i programach doskonalenia zawodowego,
- praktyczne rekomendacje dotyczące rozbudowy kształcenia zawodowego i wspomagania konserwacji zabytków.
Treść raportu można pobrać bezpłatnie w wersji cyfrowej (w formie pliku PDF) tutaj.